Methodes

Wij maken op Het Meesterwerk gebruik van duidelijke lesmethodes. Deze zijn erop gericht om met de verschillen in kennis en mogelijkheden tussen kinderen om te gaan en hulp te bieden bij de ontwikkeling van uw kind.

Lesmethodes

Wij maken op Het Meesterwerk gebruik van duidelijke lesmethodes. Deze zijn erop gericht om met de verschillen in kennis en mogelijkheden tussen kinderen om te gaan en hulp te bieden bij de ontwikkeling van uw kind. Zij bieden mogelijkheden voor de basisleerstof, meer verdieping voor de kinderen die dat aankunnen en extra ondersteuning voor degenen die dat nodig hebben. Daarnaast werken de kinderen uit de groepen 4 t/m 8, ieder op een eigen Chromebook, met de methodes van Snappet.

Belangrijkste methodes

Onze belangrijkste lesmethodes in de groepen 1 t/m 8 zijn:

  • Inzichtelijk (volgen van de ontwikkeling van kleuters)
  • Veilig leren lezen (aanvankelijk lezen)
  • Estafette (technisch lezen) vanaf groep 4
  • Taal op maat en Spelling op maat
  • Estafette (begrijpend lezen)
  • De Wereld in getallen
  • De Vreedzame school (sociale-emotionele vorming)
  • Groove.me (Engels)
  • Pennenstreken (schrijven vanaf groep 1)
  • ​Naut, Meander en Brandaan (wereldoriëntatie)

Zelfstandig werken en samenwerken

Wij richten de lokalen zodanig in dat kinderen zelfstandig kunnen werken. Kinderen leren met respect en verantwoordelijkheid om te gaan met de aanwezige materialen. Kinderen werken op veel momenten van de dag in tafelgroepjes; bestaande uit kinderen van verschillende leeftijden zodat zij de mogelijkheid hebben om van elkaar te leren. Op deze manier wordt de omgang en samenwerking gestimuleerd.

Werken met Chromebooks

Na gedegen onderzoek en een uitgebreide pilot werken wij vanaf schooljaar 2015-2016 met Chromebooks in de groepen 4 t/m 8. Hiermee bereiden wij de leerlingen voor op de toekomst waarin het digitale werken een steeds grotere rol zal spelen. Tegelijkertijd bieden wij hiermee aantrekkelijk en uitdagend onderwijs dat motiveert en nog meer mogelijkheden biedt om recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen. Een Chromebook zien we als ondersteuning van het lesmateriaal waarbij we zeker met methodes zullen blijven werken.

De school investeert zelf substantieel in de aanschaf van de Chromebooks.